
چکیده:۹
فصل اول: ( طرح مسئله )۱۰
۱- ۱ مقدمه :۱۱
۱-۲ اهمیت انتخاب موضوع :۱۱
۱-۳ اهداف کلی تحقیق :۱۲
۱-۴ فرضیه ها یا سوالها :۱۳
۱-۵ تعریف واژه ها :۱۴
۱-۶ نتیجه گیری :۱۶
فصل دوم: ( کودک و پدیده بی سرپرستی )۱۷
۲-۱ مقدمه :۱۸
۲-۲ مراحل مختلف رشد:۱۸
۱-۲-۲دوره شیرخوارگی:۱۸
۲-۲-۲دوره نونهالی:۱۹
۲-۲-۳دوره نو باوگی:۲۰
۲-۲-۴دوره نو جوانی:۲۱
۲-۳ اهمیت داشتن خانواده:۲۲
۲-۴ پدیده بی سرپرستی و عوامل آن:۲۳
۲-۵ نحوه برخورد اجتماعی با پدیده بی سرپرستی در گذشته و حال :۲۴
۲-۶ جامعه و کودکان بی سرپرست:۲۵
۲-۷ نتیجه گیری :۲۷
فصل سوم: (حمایت از کودکان )۲۸
۳-۱ مقدمه :۲۹
۳-۲ ضرورت حمایت از کودکان:۲۹
۳-۳ حمایت از کودکان بی سرپرست از دیدگاه اسلام:۳۰
۳-۴ بررسی دیدگاههای کشورهای مختلف نسبت به حمایت از این کودکان:۳۱
۳-۵ بررسی سیستم های موجود مراقبت از کودکان بی سرپرست در جهان :۳۴
۳-۶ آخرین دستاوردهای جهانی در رابطه با واحدهای اقامتی ـ مراقبتی از کودکان :۳۹
۳-۷ تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در ایران:۴۰
۳-۸ سازمان هایی که در حال حاضر در ایران برای کودکان بی سرپرست فعالیت می کنند:۴۴
۳-۹ تصویری از وضعیت کالبدی موجود موسسات حمایت از کودکان بی سرپرست:۴۶
۳-۱۰ نتیجه گیری :۴۷
فصل چهارم: (طراحی محیط گامی در جهت مامن سازی فضا ) ۴۸
۴-۱ مقدمه :۴۹
۴-۲ شناخت خصوصیات روانی و فیزیکی کودکان:۴۹
۴-۲-۱ شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی:۴۹
۴-۲-۲ شناخت ویژگیهای روانی کودکان از نقاشی های آنان:۵۱
۴-۲-۳تحلیل نمونه هایی از نقاشی کودکان:۵۲
۴-۲-۴تاثیر رنگ برکودکان وکاربردآن درطراحی فضای متعلق به آنان:۵۷
۴-۲-۵بازی به عنوان یکی از قرار گاههای رفتاری:۵۸
۴-۳ ارزشیابی موجود کودکان مقیم شبانه روزیهای کشور:۶۱
۴-۳-۱ شاخص های مقایسه محیط خانواده و شبانه روزیها:۶۱
۴-۳-۲ خلاصه ای ازمشکلات فرزندان شبانه روزیها وارائه برخی پیشنهادات جهت رفع این مشکلات:۶۴
۴-۴ توصیه و پیشنهادها:۶۸
۴-۵ مشکلات عاطفی کودکان بی سرپرست:۷۰
۴-۶مشکلات زندگی جمعی:۷۵
۴-۶-۱ارائه راه کارهای کلی در جهت رفع نسبی مشکلات :۷۷
۴-۶-۲راهکار مناسب اعمال شده از جانب بهزیستی :۸۰
۴-۷ نتیجه گیری :۸۱
فصل پنجم: (شناخت شهر زنجان و اقلیم)۸۲
۵-۱ مقدمه :۸۳
۵-۲ جمعیت استان زنجان:۸۳
۵-۳ فرهنگ و نژاد مردم استان زنجان:۸۳
۵-۴ بناهای تاریخی استان زنجان:۸۴
۵-۵ موقعیت جغرافیایی استان زنجان:۸۷
۵-۵-۱ شناخت ویژگی های کالبدی:۸۷
۵-۵-۲ شناخت ویژگی های جغرافیایی:۸۸
۵-۵-۳ شناخت ویژگیهای طبیعی:۸۹
۵-۵-۴ طراحی معماری همساز با اقلیم(ردیابی پایداری):۹۰
۵-۶ معماری همساز با اقلیم:۹۱
۵-۶-۱ دمای هوا:۹۲
۵-۶-۲ نزولات جوی:۹۲
۵-۶-۳ باد:۹۳
۵-۶-۴ باد مزاحم:۹۳
۵-۷ ضوابط طراحی در اقلیم سرد کوهستانی و کوهپایه های بلند:۹۴
۵-۷-۱ جهت ساختمان:۹۴
۵-۷-۲ شکل ساختمان :۹۵
۵-۷-۳ نحوه استقرار ساختمان:۹۶
۵-۷-۴ رابطه فضاهای پر و خالی:۹۷
۵-۷-۵ شکل تناسبات و محل استقرار حیاط:۹۸
۵-۷-۶ شکل و محل قرارگیری رواق ها و ایوان ها :۹۸
۵-۷-۷ نحوه استقرار فضاهای بسته :۹۸
۵-۷-۸ جداره های باز :۹۸
۵-۸ نتیجه گیری :۹۹
فصل ششم : ( بررسی نمونه های موجود ) ۱۰۱
۶-۱ مقدمه :۱۰۲
۶-۲ نمونه های داخلی :۱۰۲
۶-۲-۱ شیرخوارگاه آمنه :۱۰۲
۶-۲-۲ مجتمع قدوسی :۱۰۵
۶-۲-۳ مجتمع شبانه روزی سلمان ( پسران ) :۱۰۶
۶-۲-۴ واحد یبز :۱۰۸
۶-۳ نمونه های خارجی:۱۰۹
۶-۳-۱ مرکز نگهداریکودکان نرسری :۱۰۹
۶-۳-۲ مرکز نگهداریکودکان به نام خانه کودک در چوب :۱۱۸
۶-۳-۳ مرکز نگهداریکودکان در Sarreguemines:123
۶-۳-۴ مزرعه کودک اسپریت (Esprit) – ساحل ولش :۱۲۸
۶-۴ نتیجه گیری :۱۲۸
فصل هفتم: ( مبانی نضری و برنامه فیزیکی طراحی ) ۱۲۹
۷-۱ مقدمه :۱۳۰
۷-۲ مبانی نظری :۱۳۰
۷-۲-۱ ویژگیهای فضاهای مورد نظر طرح :۱۳۱
۷-۲-۲ فضاهای مورد نیاز مجموعه :۱۳۴
۷-۲-۳ ویژگی بچه های پذیرش شده این مجموعه :۱۳۵
۷-۳ برنامه ریزی فیزیکی :۱۳۵
۷-۳-۱ خانه تیپ۱ ( یک روزه تا ۹ ماه و ۱ ساله تا ۲ ساله ) :۱۳۵
۷-۳-۲ خانه تیپ ۲ ( ۲ تا ۶ ساله ) :۱۳۶
۷-۳-۳ خانه تیپ ۳ ( ۶ تا ۱۲ ساله ) :۱۳۷